Wednesday, March 22, 2006

Ingenjör finnes...

Visst är det hemskt med arbetslöshet. Tänk vad vi har många välutbildade människor i Sverige som skriker efter jobb, samtidigt som vi som jobbar har mer än vi klarar av. Vill inte gärna ägna mig åt politisk propaganda men jag tycker det är sjukt. Vi har så hårda regler och dyra skatter på arbete att det inte går att ha den personal man behöver för det har man inte råd med. Vad finns det för lösningar? Jag förstår att det alltid kommer att finnas arbetslöshet och självklart känns det extra jobbigt när det drabbar någon i ens närhet men är det inte något som är fel i svenska samhället. Det lönar sig knappt att arbeta med okvalificerade arbeten eftersom bidragen är högre. Det är riktigt svårt att få ett jobb om man har den minsta krämpa, kommer direkt från universitetet eller är kvinna som närmar sig 30 (usch, hon kanske skaffar barn snart...).
Läste en artikel i höstas med en intervju med någon av de där High Chapparall snubbarna och han sa något riktigt bra:

Vi har höga skatter på alkohol i Sverige för vi skall inte dricka.
Vi har höga skatter på tobak i Sverige för vi skall inte röka.
Och vi har höga skatter på arbete för vi skall tydligen inte jobba!

Om någon har plats för en riktigt skön maskiningenjör någonstans där ute i Sverige, ring mig!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ska hålla ett öga öppet efter ingenjörssuktande personer. Tyvärr brukar de jag känner, som är ute efter ingenjörer, vilja ha dom till annat än just..tja ingenjöreri. Och helst efter kl.17... :)

Men! Jag hittade en länk som du bara måste kika in. Kändes bara såååå 30-års krisarn.
http://www.yogakitty.com/
Kanske nåt att ta till Sverige. Affärsidéerna bara sprutar, thi hi.

8:56 AM  
Blogger hanna said...

Jag tycker att ingenjören ska börja spana i Stockholmsområdet. Det sägs att det finns jobb där...

Puss!

12:17 PM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se