Monday, April 03, 2006

Go Berlin!

Jag är en panschis (skönt nytt ord för en ung människa som tänker som en pensionär). Har varit på bussresa till Berlin med mitt hjärtas fröjd Aå.

Vi skulle åka med buss från vår hemstad klockan 01:50 på natten mellan onsdag och torsdag. Vi lämnade vår bäbispojk Gilbert hos min bror och höll oss vakna och väntade på att klockan skulle gå. Om man är trött när man sätter sig på bussen går det nog snabbare tänkte vi. Hur man lyckas sitta och vänta i timmar och sedan nästan missa bussen är ett mysterium för en planerare som mig men så var i alla fall fallet. Med hjärtklappning rusade vår taxi in på busshållplatsen för att upptäcka att bussen var en kvart försenad. Det störde mig men inte får det förstöra hela resan.

Hur som helst kan jag rekommendera det där med bussresa. Halva priset och åka på natten gör att man får massa mer tid på sin destination. När man sen är byggda som minimänniskor som As och jag sovar man som en stock också. Vi vaknade till och bytte buss i Köpenhamn och åkte vidare. Vaknade till på färjan och drack kaffe och mådde pyton över att alla röker inne överallt i Danmark och Tyskland. Shit vad jag är glad över rökförbudet i Sverige (även om jag själv är övertygad nikotinist). Det är så snubbigt att sitta på resturang och ha folk som röker bakom ryggen (panschis??!!).

Klockan två på torsdag var vi på vårt enorma hotellrum i Östberlin med utsikt från balkongen över Tv-tornet, målat som en rosa fotboll sommaren till ära. Just rosa berodde tydligen på att det var sponsrat av deras typ Telia (T-mobile) inte beroende på att Berlin har den tredje största gaypopulationen i världen (San Fransisco och Sydney kommer först).

Sen har vi turistat, promenerat, druckit öl till lunch, läst hisoria och haft ett jäkla tempo resten av tiden. Absolut bäst var Fat Tire Bike Tours. Blommiga cruising cyklar, galen guide, Aå, jag och gay-turister susade fram på gator, torg och säkert helt otillåtna gräsmattor och fick lagom seriösa historiska anekdoter berättade.

Solensken ibland, en och annan regnskur men varmt och skönt.

Tror att Berlin är vackrare när det är grönt och fint ute men klart att rekommendera om man gillar öl, öl, historia, lite allvar och sauerkraut.

Efter 12 timmar på buss och ankomst till hemstaden klockan tre i natt var jag ändå utsövd och mycket, mycket nöjd. Har till och med pratat lite tyska och tvingat Aå gå på Berlins gator i prydd nystajlad tyskmustasch. Bilder följer.

Go Berlin!

1 Comments:

Blogger hanna said...

Låter som en kanonhelg! Och du...panchos åker inte på gayutflykter, så du kan nog vara cool. Ser fram mot bilderna! :D

6:26 AM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se