Monday, June 26, 2006

Älg i kanalen



När jag gick till jobbet idag låg det en älg i kanalen vid Drottningtorget. Massor av folk stod runt omkring och stirrade på stackarn som simmade fram och tillbaka, fram och tillbaka utan att kunna ta sig någonstans. Min första tanke var att dra fram mobilen och ta ett kort och blogga om det. Men när jag stog där gick det en rysning genom hela kroppen och om bara ett uns av den stress, ångest och rädsla som denna älgkalv måste känna just nu gick vidare till mig räckte det. Jag stoppade ner mobilen och gick vidare. Det kändes inte bra. Jag är ingen blödig person normalt men detta stora djur med stora svarta ögon som simmade som en besatt medans folk stod i klungor och stirrade och skrattade berörde helt enkelt mitt stenhjärta.
När jag kom in på jobbet kunde jag läsa att den sprungit runt i stan hela morgonen utan att de lyckats fånga den. Avlivningsbeslutet är tagit.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Usch.. jag skulle känna precis likadant som du.
Det värsta är att folk i grupp agerar likadant vid olycksplatser ofta. Mobilkameror i högsta hugg, nyfikna blickar, pekande händer.. usch.

12:08 PM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se